Boldog vagy? Repes a szíved? Bájos. De tudod, hogy valójában az, ami igazán “boldoggá tesz”, az korántsem a szíved? Ahogy a szerelem, az idegesség, a fájdalom és gyakorlatilag minden emberi érzés, a boldogság is csupán kémia és biológia. És hogy ki felelős érte? Nem más, mint a hormonjaid. A boldogság titkos receptjéért olvass tovább!

Kik a legboldogabbak?

Nos, nagy átlagban nem mi, magyarok. Viszont tudok pár kellemes hűvös helyet, akik állandóan megnyerik ezt a versenyt. Míg a háborús Afganisztán, az éhínséggel és polgárháborúval küzdő Szudán, és a jelenleg nyugodt, de komoly belpolitikai és egészségügyi problémák sújtotta Zimbabwe a hátulsó 3 helyen kullog, a jeges észak tarol: Finnország, Dánia, Svájc, Izland, Norvégia, Hollandia és Svédország birtokolja az előkelő top 7 pozíciót. A Forbes 2020-as felmérése szerint méghozzá pontosan ebben a sorrendben. Szóval a titkos receptért irány Helsinki, de nagyon szarul Wellingtonnal, Brisbane-nel, sőt Tel Avivval se jársz. (Köszi korona a törölt Izrael járatunkat, tényleg köszi. Haza se kellett volna jönnünk ezekszerint…)

"...a boldogság is csupán kémia és biológia."

Mégis mitől olyan boldogak?

Fontos lenne tudni, hogy egyáltalán mi a boldogság, hiszen ez egy rendkívül elvont filozófiai, pszichológiai kérdés, de a felmérések statisztikák alapján működnek.

Ugyan ezen listák minden esetben az általános elégedettséget, a biztonságot vizsgálják, elsősorban financiális és gazdasági jelentőség alapján döntenek. De nagyon kétlem, hogy ez utóbbi kettő elég ahhoz, hogy valaki a TOP legboldogabb országok vagy városok közé küzdje magát. Kell valami plusz.

Egy csipet Darwin

Nagyon mélyre ásva, a ‘kicsi pluszt’ keresve, muszáj picit beszélgessünk Darwinról. Szerinte az eredetünk az állatokkal közös, ezt nem is vitatom… De akkor miért nem vagyok mindig olyan felhőtlen és boldog, mint Panni kutyusom? Később Darwin is belátta, hogy azért vannak pontok, ahol nagyban különbözünk. És ez azért sok mindent megmagyaráz. 

Darwin feltételezte, hogy az érzelmeknek kulcsfontosságúnak kell lenniük a túlélésében, s bár ezt a nézetet évtizedekig figyelmen kívül hagyták a filozófiában és a tudományban, a közelmúltban a kognitív tudományok „affektív forradalma” megváltoztatta a nézőpontot: „a megismerés olyan nyelvre utal, amely leírja az összes agyi műveletet, beleértve az érzelmeket és az érvelést is”.

Az egyszerű organizmusok nincsenek tisztában saját érzelmeikkel, s bár ezek alapján napi többszöri alkalommal nevezhetném magam is egy egyszerű organizmusnak, de tény, hogy a kellemetlen és a kellemes közt erős választóvonalat tudok húzni.

Pierre Theilhard de Chardin, francia teológus és antropológus tűpontosan fogalmazott: A lényeges különbség az ember és a legfejlettebb állatok között az, hogy az ember „nemcsak tud, hanem azt is tudja, hogy tud“. Szóval, fordítok: Panni kutyám is tud szomorkodni, elég feszkós, ha nem kap időben kaját. De nem tudja azonosítani az érzelmet.

Mi történik pontosan, ha örülsz?

Hiperemotikus és ultraszociális állatok vagyunk, az önzetlenség mivolta mégis fajspecifikus, és nagyban különbözik a többi állatétól: az emberek nemcsak saját, hanem mások érzelmeit is képesek megtapasztalni és megérteni (és eltiporni). Az emberekben, csakúgy, mint más állatokban, a kétféle érzelemnek – pozitív és negatív – meghatározott helye van az agyban: A pozitív érzelmek a „jutalom”, míg a negatív érzelmek a „büntetés” központjaival társulnak.

A limbikus, avagy hátkérgi rendszer egy nagyon összetett biológiai rendszer, gyakorlatilag ő az érzelmi agy, alapvető szerepe van a tudattalan érzelmek és indulatok, ösztönök szabályozásában. A limbikus rendszer teszi lehetővé a környezet változásaihoz és az akadályokhoz való rugalmas adaptációt és fejlődést, méghozzá az agytörzs és a hipotalamusz ösztönös késztetéseinek ellenőrzésével. Részei az amygdala, a hippocampus, a thalamus és a hypothalamus. 

"...nemcsak tud, hanem azt is tudja, hogy tud."

De hol születik pontosan a boldogság?

A szép emlékek őrzéséért és a boldogságért az agyadban lévő hipokampusz a felelős. Ide a szerotonin nevű neurotranszmitter szállítja, a triptofán nevű aminosavból szintetizálja. Na de ne szaladjunk ennyire előre.

Mikor két neuron találkozik, egy apró rés keletkezik közöttük, ezt nevezzük szinapszisnak. Az elektromos impulzus, ami a neuron axonján megy keresztül, egy kémiai jellé kell alakuljon, ami ezt az apró rést áthidalja. Ezeket a kémiai anyagokat hívják neurotransmittereknek. Ezek a kémiai “hírvivők” felelősek a különböző helyzetekre adott válaszokért. 

Az érzelmeid gyakorlatilag ezektől az állandó mozgásban lévő neurotranszmitterek szintjétől függenek, melyek az agy különböző pontjaira vannak hatással. Ezek felelősek a “hangulatainkért”, illetve ezek a triggerek aktiválják az agy különböző részeit, melyek a vegetatív idegrendszerünket stimulálják.

Mik ezek a neurotranszmitterek?

Ingerületátvivő anyagok, kémiai hírvivő molekulák, melyek a fent említett módszerrel üzeneteket közvetítenek. Legtöbbjük az idegrendszerben termelődik, csak ott található meg és ott is fejti ki hatását, néhányuk a testben hormon, az agyban neurohormon szerepet tölt be. És jelentem, végre eljutottunk a titkos recepthez.

Lássuk: melyik, hogyan befolyásolja az életed, a boldogságod!

"Úgyhogy rázd meg magad és t(edd) magad boldoggá!"

Adrenalin

A mellékvese bocsátja ki, mely a vesék tetején ücsörög, az adrenalin megnöveli az izmokba pumpált vér mennyiségét, emeli a szívverést és kitágítja a pupillákat. Ha harcolni támad kedved, ő lesz felelős a túlélésedért: fight or flight, üss vagy fuss!

Noradrenalin

Az előzőhöz hasonlóan ő is az éberségért felelős hormon, de az adrenalinnál sokkal erősebben szűkíti az ereket, közvetlenül emeli a szívfrekvenciát, glükózt szabadít fel az energiaraktárakból, és növeli az izomtónust. Stresszhormonként az agynak azt a részét érinti, amely a figyelmet és a válaszreakciókat ellenőrzi, pozitív izgalmi állapotba hoz, függőséget okozhat.

GABA

Gamma-aminosav, stressz esetén szabályozza a neuronok közti kommunikációt az agyban, lenyugtat, csökkenteni a szorongást és serkenti az emberi növekedésért felelős hormonokat, hozzájárul az endorfin termeléshez.
hiányának okai, tünetei, következményei: szorongás, alvászavar, általános rossz hangulat, koncentráció-zavar, izomgörcsök, emésztési zavarok, puffadás, félelemérzet, nyugtalanság
megoldás: GABA-ban gazdag ételek fogyasztása: keresztesvirágúak, hüvelyesek, paradicsom, spenót, gomba, oolong és fehér tea, fermentált ételek, magnézium, B6 és L-theanine, taurin fogyasztása

Acetilkolin (ACh)

A fő neurotranszmitterünk a paraszimpatikus idegrendszerben, lassítja a szívverést, kontrollálja a simaizom-összehúzódást, kitágítja a véredényeket és fokozza a kiválasztó szerverendszer munkáját.
hiányának okai, tünetei, következményei: memóriazavarok, demencia, Alzheimer-kór
megoldás: nem bevihető táplálékkiegészítő formájában, csak a hatása támogatható kolin (B8) formájában, illetve ezt tartalmazó élelmiszerek fogyasztásával, mint például a máj, tojás, szója, marha, csirke, tőkehal, quinoa, shitake, babfélék.

Glutaminsav (glutamát)

Az ‘LTP – long term potentiation”, vagyis a hosszú távú szinaptikus hatékonyság fokozódásáért felelős neurotranszmitter, magyarul és nagyon röviden: a tanulás és memória szupersztárja. A glutamátot az idegsejtek használják, hogy más sejteknek jelet továbbítsanak, ha túl sok vagy épp túl alacsony: agykárosodás következhet be.
hiányának okai, tünetei, következményei: mivel a szervezet termeli magától is, nem szükséges táplálékkiegészítő formájában bevinni, kritikusan magas vagy alacsony értékei viszont pszichózishoz, kómához, majd halálhoz vezetnek. Még jó, hogy a fitness ipar tukmálja a glutamint. Nehogy itt kérem leájuljunk a taposóról a rózsaszin glutamin itókánk nélkül…
megoldás: ha túl alacsony, amihez nagyjából egy borzasztóan összeállított vegán étrend szükséges, máshogy szinte lehetetlen elérni, de ezesetben: taurin kiegészítő, az előbb említett glutamin ital, 5-HTP (triptofán) bevitel.

És lássuk a 4 legfontosabbat a boldogságod érdekében!

Dopamin

A “jutalom” és a “célorientáltság” hormon. Az élénkségért, vidámságért, jókedvért felelős, emellett fontos szerepe van a hála, és a motiváció érzésében, a koncentrációban, az alvásban, a mozgásban, a tanulásban, a memóriában és figyelemben. Egész jó kis pakk.
hiányának okai, tünetei, következményei: motivációvesztés, “nem akarok kimászni az ágyból” érzet, depresszió, hideg kéz és láb, alacsony libidó, érzelmi hullámvasút, mentális fáradtság, “semmihez nincs kedvem” érzés, ADHD és parkinson-kór kialakulása, cukoréhség, B6 vitamin hiány, L-tirozin és L-fenilalanin hiány, átersztő bélfal szindróma (leaky gut) hypoglycemia (alacsony vércukorszint), alacsony magnézium, cink, vas szint
megoldás: mozgás, to-do list naponta, kreatív elfoglaltságok, meditáció, hosszútávú célok kitűzése és teljesítése, L-tirozinban gazdag ételek fogyasztása (minőségi tejtermékek, vadon fogott hal, hús, tojás, diófélék, hüvelyesek, teljeskiőrlésű gabonák).

Endorfin

A “jó szokások és akaraterő” hormon. Csökkenti a stresszt, a fájdalomérzetet, eufórikus állapotba hoz, ezért igencsak addiktív.
hiányának okai, tünetei, következményei: krónikus fejfájás, krónikus hát és nyakfájdalom (fibromilagia), túlérzékenység, fényérzékenység, depresszió, kívánósság (pl. csoki, cukor, alkohol), krónikus stressz, mellékvese-kifáradás, alváshiány, vércukorszint ingadozás, bélflóra felborulása, túlzott koffein és alkohol bevitel, alacsony GABA szint.
megoldás: nevetés – sírás (nézz meg egy Mónika show részt, lesz mindkettő), kreatív elfoglaltság, kaja (étcsoki, fűszeres étel), edzés, nyújtás, jóga, masszázs – csontkovács, meditáció – légzéstechnikák, játékok (társasjátékok pl.)

Oxitocin

Az oxitocinra használt, angol “cuddle (=összebújás, szeretgetés) hormone” a legtalálóbb kifejezés a működésének leírására: a szeretetért, bizalomért felelős hormon. Az ő dolga kialakítani anya és gyermeke közötti kötődést, hozzá kapcsolódik a megbecsülés, a hála, az elismerés, a nemi vágy, de a szorongás, aggódás érzése is, sőt néhány tanulmány szerint az addikció és a stressz is.
hiányának okai, tünetei, következményei: állandó stressz, magány, energiahiány, idegesség, álmatlanság
megoldás: fizikai érintés, kedves üzenetek, érintkezés, társaság, de segíthet a zenehallgatás, az edzés, egy hidegzuhany, a meditáció, sőt állítólag az akupunktúra is segíthet.

Szerotonin

A “nyugalom” hormon, a hangulataidért, a társas kapcsolataidért és viselkedésedért, a büszkeségért, az étvágyadért felelős. Szabályozza az alvást, kielégülést, a memóriád és ahogy már említettem, az étvágyad.
Érdekesség vele kapcsolatban, hogy nem csak az agyban készül, hanem a gyomorban – belekben is, sőt a 90%-a ott termelődik.
hiányának okai, tünetei, következményei: krónikus stressz, nem megfelelő táplálkozás, és mozgás, napfény-hiány, idegesség, depresszió, álmatlanság, étvágytalanság, agresszió.
megoldás: meditáció, napsütés, szép emlékek felidézése (pont, mint Az emlékek őre – Lois Lowry könyvben), masszázs, L-triptofánban gazdag étkezés (tojás, spirulina, vadlazac, tejtermékek, szezámmag, kesu, dió, zab, quinoa, kukorica, hüvelyesek, krumpli, banán), bél rendbetétele (felszívódás zavarok helyreállítása), mozgás (főképp vidám, zenés, csoportos foglalkozás pl. aerobik, tánc), B-vitamin pótlás, pozitív hozzáállás, gondolatok.

Csupán ennyi?

Igen. Csupán ennyi. Minden negatív gondolat, krónikus stressz legyőzhető egy kis vidámsággal és jó kajával. Persze van még jó néhány hormon, mint a melatonin és az inzulin, vitamin, mint a B vagy D, ásványianyag, mint a magnézium vagy a cink, “natúr medicína”, mint az ashwaganda, a kamilla vagy a macskagyökér, ami közvetve a Nirvanába segít, de önmagában semmi se csodaszer.

Egy ideális világban hetente jársz masszíroztatni, naponta végzed a kedvenc mozgásformád, meditálsz és jógázol, időben fekszel, eleget alszol, friss, minőségi alapanyagokból főzöl, nincs covid, nincs depresszió, süt a nap és kék az ég, tele vagy motivációval, ötletekkel és minden alapszükségleted fedezve van, úgy, mint táplálék, egészséges emberi kapcsolatok, hardcore szex, rend, önbecsülés, megbecsülés, család, barátok és biztonság.
Nos, legtöbben azért egy kevésbé ideálisban élünk… Így nincs más hátra, mint előre, kénytelen leszel mindezt magadnak megteremteni. A feltételek sajnos korántsem mindig adottak, de ha ezt a cikket olvasod, egész biztos vagyok benne, hogy legalább a fele már készen áll, a többi pedig valahogy elérhető. Úgyhogy rázd meg magad és t(edd) magad boldoggá!

Ha pedig egyedül nem megy, fordulj bátran szakemberhez, hiszen a boldogtalanság, a depresszió, az alvászavar nem szégyen, hanem átmeneti állapot, amiből van kiút! Ha pedig csak egy nagyobb löketre van szükséged az életmódváltásban, keress bizalommal táplálkozási tanácsadásért, válassz személyre szabott étrendcsomagjaim közül és együtt megtaláljuk a neked megfelelő megoldásokat!