fbpx

Gyakran találkozhatsz a következő, rendkívül kevéssé konkrét és még kevésbé tudományos alapokon alátámasztott kijelentésekkel, miszerint az alkohol hizlal, vagy, hogy a diétában mindenképp kerülendő az alkoholfogyasztás. Ha valaki megelégszik féligazságokkal, vagy általánosságokkal, akkor ők itt most ne is olvassanak tovább, hanem egy rezignált sóhaj kíséretében mondjanak le még egy dologról az életben, amit esetleg szeretnek, mint például egy minőségi száraz fehérbor, vagy egy kesernyés, uborkás gin & tonic. 

Viszont ha osztozol velem a borok iránti rajongásomban, és elhiszed nekem az első és egyetlen szabályt, amit az életmódváltásban érdemes betartani, vagyis, hogy “Mindent lehet, de mértékkel!”, akkor maradj velem és olvass tovább!

 "A túlzásba vitt alkoholfogyasztás egészségtelen és végtelenül káros."

Mértékletes alkoholfogyasztás, oké, de mit jelent?

Tény numero uno: A túlzásba vitt alkoholfogyasztás egészségtelen és végtelenül káros. Nincs mit tenni, nem élhetünk csak kis fröccsön, ha nem akarod a várható élettartamod jóval megrövidíteni, kínok kínja közt elhalálozni, elidegeníteni a szeretteid és tönkretenni az egész életed, az alkoholfogyasztást ne vidd túlzásba!

Az ‘ITALMÉRTÉK’ program szerint, mely a Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács Kultúrált Alkoholfogyasztás Tagozatának non-profit kezdeményezése, a mértékletes alkoholfogyasztás kortól, nemtől, életviteltől, és egészségi állapottól függ, a 2-3-4-0 programjuk konkrétabb meghatározása szerint:

“Az fogyaszt kultúráltan és mérsékelten alkoholt, illetve az a személy élvezheti károsodás nélkül az alkoholt, aki:

a 2-es szám azt jelenti: nők esetében maximum napi 2 egységnyi alkoholt fogyaszt,

a 3-as szám azt jelenti: férfiak esetében maximum napi 3 egységnyi alkoholt fogyaszt,

a 4-es szám azt jelenti: akár nők, akár férfiak esetében 4 egységet csak ritkán, ünnepléseknél, speciális alkalmakkor fogyaszt,

a 0: ez a tabu szám, azaz egy csepp alkoholt sem fogyaszt járművezetéskor (motorkerékpár, bármilyen gépkocsi, vízijárművek és sportjárművek, illetve eszközök), állapotos nők esetében, heti egy “száraz” nap esetén, gyógyszeres kezelés alatt, munka közben, betöltött 18. életév alatt, stb.”

Rendben, akkor ezekszerint ennyit ihatunk anélkül, hogy károsítanánk a szervezetünk.

De mit takar 1 egységnyi alkohol?

Röviditalnál (40%) 30 ml-t, borok esetén (13%) 150 ml-t, söröknél (4.8%) 375 ml-t.

Tehát, tegyük fel, nő vagyok (mondjuk tényleg az vagyok…), születésnapom van, a 4-es pontot követve 4 egység csúszhat le az este folyamán, ami azt jelenti, hogy majdnem egy üveg bort megihatok…. Nem is olyan rossz, igaz? Vagy vegyünk egy átlag hétköznapot. Élek-halok a Hoegaardenért, a táblázat szerint 2 egység belefér minden napomba, vagyis ebédre és vacsorára is lehúzhatok egy 330-as búzasört. Éljen. Innen nézve úgy tűnik, egész baráti mércét állítottak nekünk az okosok arra vonatkozóan, mikor kell elkezdeni kellemetlenül érezni magunkat az alkoholfogyasztási szokásaink miatt!

Rendben, de attól még a horoszkópom és az ufók szerint el fogok hízni, ha alkoholt iszom, meg ha este véletlen banánt eszem… meg úgy egyáltalán, a banántól, mert az cukor…bla bla bla.

Nem fogsz! Kivéve, ha kalóriatöbbletben vagy. De igaz ez mindenre: brokkoliból és csirkerizsből se ehetsz meg 5000 kalóriányit elhízás nélkül, ha a te napi energiaszükségleted 2000 kalória! Kalkuláld bele a napodba, hogy este esemény van, vegyél vissza a napközben elfogyasztott ételekből, sőt mondok jobbat! Nézd a kalóriamérleget heti szinten! Ha minden nap kihagyod azt a snickerst, vagy épp a diétás, tekercselt ákombákomot, szombat estére marad extra 600 kalória, amit elcsipegethetsz, eltequilázhatsz! És ha már a tequilánál tartunk…

Létezik egészséges alkohol?

Persze, meg unikornisok is. Nem, sajnos olyan alkohol, ami kifejezetten kedvező az egészséged szempontjából, nem igazán létezik. Viszont van olyan, amelyik jobb élettani hatásokkal rendelkezik a társainál (sőt van egy kifejezett Jolly Joker is – ha kíváncsi vagy, melyik az, kattints!), illetve van olyan is, ami könnyebben beilleszthető egy súlyvesztő diétába alacsonyabb kalóriatartalmának köszönhetően. Ha szigorúan oda kell figyelj diéta, intolerancia, vagy bizonyos megbetegedések miatt, akkor nincs mese, nálad még a dianás cukorka sem jöhet szóba, ha viszont vagy akkora mázlista, hogy szimplán csak egy “picit jobban odafigyelsz” épp, akkor 1. Válaszd a kedvenced, mértékkel! 2. Olvasd el a következő néhány sort, amiben közösen átmulatunk egy éjszakát és megosztom veled az előtte-utána tippjeim, hogy könnyebb legyen a másnap mind lelkileg, mind testileg!

Készülj fel velem egy egészségtudatos mulatásra!

Ha tudod, hogy hétvégén egy nagyobb buli vár rád, egy családi hepaj, céges buli, vagy Backstreet Boys koncert, akkor már a hét első napjától kezdve tudsz rá készülni. Minimálisan csökkentsd a napi bevitt kalóriamennyiséged, így több marad a hétvégére, amit elfogyaszthatsz folyékony alkohol formájában!

A rendezvény napján növeld a folyadékbeviteled (ekkor még természetesen csak színtiszta víznél tartunk), étkezz a megszokottnál is tudatosabban, fogyassz elegendő rostot, fehérjét és szénhidrátot is: az egyszerűség kedvéért a zöldség és fehérje adagod bátran duplázd, a gabonát meg felezd le!

Növeld a vitamin adagod, 1500 mg C vitamin és 500 mg magnézium a kötelező party kellékek!

Ne menjen az ivás az evés rovására, vagyis ne hagyj ki előtte főétkezést és pótold be éjjel kettőkör a kebabosnál, mert feltehetőleg dupla annyit fogsz bekajálni, hiszen nem az alkohol hizlal, hanem az alkohol miatt bevitt extra kalóriák: a gyroska, a mekfríz, az utolsó rúd szalámi a hűtőből és a másnapos rántottsajt kukoricasalátával. Az alkohol zsírban oldódik, így legjobban akkor jársz, ha minőségi zsírokat fogyasztasz az italozás után! Ha otthonra előre bekészítesz egy avokádós szenyát, ezerszer jobban jársz, mint egy duplasajtburgerrel!

Igyál mértékkel! Még egyszer, csak azért, mert buli van, nem kötelező öntudatlanra idd magad, az alkoholt kizárólag az ízéért és ne a hatásáért fogyaszd!

Ágyba bújás előtt kötelező minimum fél liter víz, ha lecsúszik több, akkor biztosan teli hólyaggal kelsz az éjszaka közepén, de legalább a fejed nem fog felrobbanni ébredés után!

Amint felkeltél, jöhet 1000 mg C vitamin, 1 liter víz és egy kis mozgás, lehetőleg friss levegőn. Lehet, hogy a hátad közepére nem hiányzik, de ígérem, jót fog tenni! A reggeli étkezésed legyen aminosavakban gazdag: egy teljesértékű, fehérjékben és rostokban gazdag, kiadós reggelivel jobban jársz, mint egy zacskó fornettivel, vagy akár egy szuperegészséges zöld smoothieval, azt tartsd meg későbbre.

"...az alkoholfogyasztásnak végtelen káros hatása van a szervezetedre, kezdve a pillanatnyi problémákról, mint a mozgáskoordináció csökkenése, sms-ek küldése az exekenek..."

Jobban járok, ha inkább teljesen kiiktatom az alkoholt az életemből?

Bizonyos szempontból igen, hiszen az alkoholfogyasztásnak végtelen káros hatása van a szervezetedre, kezdve a pillanatnyi problémáktól, mint a mozgáskoordináció csökkenése, sms-ek küldése az exekenek, vagy hányás, rosszullét, egészen a hosszútávú problémákig, mint például az ösztrogénszint fokozódása, a hormonrendszer felborulása, az immunrendszer gyengülése stb., amiket persze egészséges szintű fogyasztás mellett nem fogsz megérezni,  de mégis minek roncsold magad, ha választhatsz Mai tai helyett csapvizet is?!

A helyzet az, hogy ha éppen csak belekezdtél egy életmódváltásba, egészen biztos, hogy kidobáltad otthonról a kedvenc nutelládat meg a tehéntejed, letörölted a kajarendelős appokat a telódról, és a jól megérdemelt délutáni Mónika Show nézés helyett egy büdös edzőteremben próbálsz felüléseket tolni, igazán nem akarhatja senki, hogy még az esti fröccsöt is ki kelljen hagynod a haverokkal! Az életmódváltás egy folyamatos változás. A megszokott és feltehetően kedvelt dolgok fokozatos újra cserélése. Amiket minden bizonnyal ugyanúgy meg fogsz kedvelni (kivéve azt a barnarizskását a banán alappal a bio boltból… azt nem fogod, meg se vedd!), de idővel, szépen lassan és lépésekben haladva! Nem kell egyből minden régi szokást levetkőzz! Sőt, mit több, a legtöbb régi szokásod egész könnyen, minimális változtatással beilleszthető egy új, komfortosabb, minőségibb életbe. Ha pedig ez nem megy egyedül, nem tölt el örömmel, vagy csak nincs időd kigondolni a hogyant, keress bizalommal, együtt kisütjük a megoldást!

Privacy Preference Center