Lassan a “kolbászból van a kerítés” kifejezésünk is átalakul szójából van a kerítésre, hiszen akármerre nézünk, egy szója néz velünk szembe. Az ártalmas, káros, veszélyes szója… Vagy talán mégsem olyan egészségtelen? Olvass tovább!

Mi a szója?

A szójatermékek a szójababból, a glicin max nevű hüvelyesből készülnek, a háziasított szójabab körülbelül tízezer évvel ezelőtti kelet-ázsiaiából származik, sőt már valószínűleg Kr. E. 9000-ben Észak-Kínában is ismerték. Európába és Észak-Amerikába nagyjából a 17-18. században érkezett, mára pedig világszerte elterjedt élelmiszerré nőtte ki magát.

"De a szója nem csak állagjavítóként, hanem ténylegesen tápláló élelmiszerként is valóban közkedvelt, főképp Ázsiában."

Miben található a szója?

Miben nem? Csak, hogy a legfinomabbakkal kezdjem: szójatej (úgy habosodik, mint egy tehéntej, őrület!), ebből készül a tofu, fermentált verziójából a tempeh és a szójaszósz, további feldolgozott formái a szójaliszt, a szójaolaj, a szójafehérje…. na és az állati takarmány. Ja, és van a párizsidban meg a csokikádban, sütikédben is? Igen, jobbra nézel: szója, balra nézel: szója.

Miért ilyen népszerű a szója?

Az előző gondolatmenetet követve: az élelmiszeriparban azért, mert olcsó. Az egyik legelérhetőbb “térfogatnövelő adalékanyag”, izolált szója fehérjét használnak a zsír emulgeálására és a víz megkötésére, ami a termékek nedvességtartalmának megőrzését szolgálja anélkül, hogy befolyásolna más összetevőket.
De a szója nem csak állagjavítóként, hanem ténylegesen tápláló élelmiszerként is valóban közkedvelt, főképp Ázsiában. Ez persze nem véletlen.
A szója az egyike a minden esszenciális, vagyis nélkülözhetetlen (melyeket a szervezet önmagában nem képes előállítani) aminósavakat tartalmazó növényi fehérjéknek, emellett növényi zsírokban, rostokban és számos fontos vitaminban, ásványi anyagban gazdag, mint a vas, a kálcium, a magnézium, a réz, a mangán, a szelén, a cink, a foszfor, a kálium, valamint a folát, a B1, B2 és B6 vitaminok.
Magas vitamin- és ásványianyag-tartalmuk mellett a szójabab a polifenolok egyik legkiemelkedőbb természetes forrása, egyfajta antioxidáns, amely segíthet megvédeni a testet a sejtkárosodástól és számos betegségtől, mint például a szívbetegségek.

Mit tud még ezen kívül a szója?

Ha ez mind nem lenne elég, -bár szerintem így is a szuperfoodok közé tornászta magát, csak a goji bogyónak jobb a marketing csapata…- a szójabab különösen gazdag izoflavonokban, a szójababban az ún. daidzein, genisztein és glikozil származékok igen magas koncentrációja található. Fordítok: a daidzein segít javítani a menopauza tünetein, a pozitív hatással van a csontritkulásra, a vér koleszterinszintjére, valamint szerepet játszik egyes hormonokkal kapcsolatos daganatok és szívbetegségek kockázatának csökkentése. Tovább megyünk, jöhet a másik szupersztár, a genisztein, aki Oszkár díjas antioxidáns és az előbb említett daidzeinhez hasonlóan bizonyítottan enyhíti a menopauza tüneteit. A glikozil származékok hatásait még vizsgálják, de komoly reményeket fűznek az emberi szervezetre gyakorolt hatásaihoz, hiszen jelenlegi kutatások szerint az egyik típusuk, a C-glikozidok jelentős antioxidáns, rák- és daganatellenes, hepatoprotektív (májvédő), gyulladáscsökkentő, diabétesz ellenes, vírusellenes, antibakteriális és gombaellenes aktivitást figyeltek meg. Kecsegtető!

"... egy időben a margarinért lobbiztunk, előtte a vajért, utána a kókuszolajért és most pedig a makadámia olajért."

Van még tovább is?

Már hogyne lenne, hiszen ez a gyilkos szójabab elég összetett kis növény. Nos, ha még mindig nem győztelek volna meg arról, hogy a szója igenis hasznos, nézzük, milyen további pozitív hatásai lehetnek:

Akkor miért éri annyi vád a szóját?

Nagy valószínűséggel azért, amiért egy időben a marganinért lobbiztunk, előtte a vajért, utána a kókuszolajért és most pedig a makadámia olajért. Mindig van, ami trendi, mindig van új kutatás, ami épp az előzőt hazudtolja meg, de legfőképp azért, mert mindig van egy marketing cél, aminek muszáj megfelelni. Ha olyan olcsó és hasznos dolog ez a szója, mégis ki a tököm venne tripla áron marha steaket? Na ki?

De lássuk, mivel érvelgettünk az évek során a szójafogyasztás ellen:

"Ha olyan olcsó és hasznos dolog ez a szója, mégis ki a tököm venne tripla áron marha steaket?"

A fitoösztrogén és a pajzsmirigy

 Az elmélet itt az, hogy a szójában lévő fitoösztrogének és goitrogének belezavarnak a pajzsmirigy hormonokba, sőt, mi több, rákot is okoznak… habár az előbbit igen kevés kísérlet támasztja alá, az ellenkezőjét viszont számos (átfogó tanulmány ITT), a goitrogéneknek viszont valóban gátolhatják a jód felvételét már meglévő pajzsmirigy problémák esetén, ezzel rontva a már meglévő betegséget.

A „goitrogén” kifejezés olyasmit jelent, mint egy „golyva”, pontosabban valami, ami a pajzsmirigy duzzanatát okozza. A goitrogének igazi genyák, hiszen ezt úgy érik el, hogy megzavarják a pajzsmirigy jódfelvételét. Ha nem áll rendelkezésre elegendő jód, a pajzsmirigy nem képes elegendő mennyiségű T4 és T3 pajzsmirigyhormont termelni. A hipotalamusz érzékeli az alacsony T4-szintet, és felszabadítja a TSH-felszabadító hormont, amely az agyalapi mirigy TSH-termelését váltja ki. A pajzsmirigy több hormon termelésével reagál a TSH-ra. Ha nem képes lépést tartani a kereslettel, küzd, küzd, küzd, így egyre csak növekszik. De ez legyen egy másik cikk témája. 

Egy szó, mint száz, ha már meglévő pajzsmirigy problémával küzdesz, érdemes minimalizáld a goitrogén növények fogyasztását, ha fogyasztasz, azt pedig főzd, süsd! Magyarul: heti 3-4 adag főtt brokkoli és savanyú kápi ezerszer inkább előnyödre fog válni, mint hátrányodra, a napi zöld smoothie löttyöt, ezáltal a mértéktelen goitrogén növények nyers fogyasztását, valamint a napi rendzseres és nagy mennyiségű szójafogyasztást viszont, nagyon kérlek, tedd takarékra! Ha viszont nincs pajzsmirigy problémád, akkor pedig véletlenül se ettől lesz. A fitoösztrogén hisztit pedig felejtsd el szépen! Most.

Még egy apró gondolat, ha már hormonozunk: A premenopauzás nők bevonásával végzett átfogó elemzés szerint az izoflavonban gazdag szójatermékek nem befolyásolták a teljes vagy a szabad ösztrogén szintjét, de jelentősen, 22–24% -kal csökkentették a tüszőstimuláló hormont (FSH) és a luteinizáló hormont (LH) a placebóhoz képest. Akkor most rettegünk? Nem, hiszen ez mindössze annyit jelentett, hogy ezen két hormon csökkenése a menstruációs ciklus hosszának átlagosan körülbelül egy napos növekedésével járt. Félelmetes. Ja nem.

Mellrák

Cukik voltak, akik elkezdtek ezen aggódni, de a helyzet az, hogy egy-egy kiragadott, 10-20-30 résztvevős minitanulmány nem elegendő egy ilyen fontos kérdés eldöntésében. Viszont egy teljesen átfogó, 35 különböző tanulmányt figyelembe vevő és elemző összesítés már annál inkább. És láss csodát, e nagy volumenű metaanalízis egyértelműen kimondja, hogy átlagosan 25%-kal CSÖKKENTI a mellrák kockázatát a szójafogyasztás. Na kinek hiszünk akkor: Marikának a szoliba’ (aka Karen) vagy több ezer kutató fáradtságos munkájának? 

Szívproblémák

Jól hangzik, pontosabb ügyes ijesztgetés, hogy a szója szívbetegséget okozhat, de a helyzet az, hogy egyelőre minden az ellenkezőjét bizonyítja. A mérsékelt, minőségi szójafogyasztás ( = nem napi 10 kg parizerből származó) csökkentheti az LDL koleszterin szintet, ahogy már feljebb is hivatkoztam, ezáltal gátolja a szív- és érrendszeri problémák kialakulását.

A férfiból véletlen nő lesz & egy csipet hererák – A férfiaknak káros a szója

Biztos hallottad már, hogy ha a férfi sok szóját fogyaszt, ez emeli az ösztrogén szintjét és egyik napról a másikra melle nő. Jól van, akkor nézzük ennek a biológiai hátterét: Elméletben a már sokat emlegetett izoflavonok gátolhatják a tesztoszteron termelésében szerepet játszó enzimek aktivitását, és ezáltal csökkenthetik a tesztoszteron szintet, miközben növelik az ösztrogén szintet. De, és most kapaszkodj meg: ezt a csodás elméletet néhány szerencsétlen patkányon végzett kísérletre alapozzák. Valójában, embereken végzett kutatások egyértelműen bizonyítják, hogy nincs összefüggés a szójafogyasztás és a férfiasság elvesztése közt… Viszont, csak, hogy aggódjatok, egy szerencsétlen 60 éves úriembernek, napi közel 3 liter szójatej fogyasztása után erekciós problémái lettek és a libidója is csökkent. Szóval igen, létezik úgy egy olyan tanulmány, ami efféle negatív hatásról számol be. 7 793 360 846. Jelenleg ennyien élünk a Földön. Csak mondom. Az összefüggés megfejtését pedig rád bízom. Ja és még valami, a prosztata rák megelőzésében is bizonyítottan segíthet a szója. Ezt az alig elhanyagolható tényt talán nem árt figyelembe venni. 

GMO – Genetikailag módosított élőlények

Mi a génmódosítás célja? Könnyebb termelhetőség. És miért olyan kurva nagy baj ez? Hogy kisebb földet kell öntözni? Kevesebb traktorgőz megy a levegőbe? Kevesebb rovarirtót kell használni? Én esküszöm imádnám, ha egy fenntartható kis gazdaságból érkezne minden az asztalomra, őszintén imádnám és nagyon igyekszem is így élni… Csak kimennék a kis gmo mentes burgonyámhoz, aztán küldeném is a rakott krumpliba a gmo mentes tojással meg tejföllel. De lássuk be, ez igen kevesünknek adatik meg. Törekedjünk a fenntarthatóságra, de nem legyünk ostobák… És itt egy újabb cikk téma!

Jujj, és mondok még egy nagyon ijesztőt, várj: Gyakorlatilag az összes mai növényt genetikailag módosították. Igen, ide tartoznak a biogazdálkodású és a „nem GMO” növények. Láttál már dinnyét, banánt, kukoricát vagy akár padlizsánt a régi szép időkből? Nos, a maihoz még csak nem is hasonlítanak… 

Antinutritív anyagok

Valóban: a szója tartalmaz párat ezek közül. Ilyen például a fitát, akárcsak a krumpliban, a lecitin, akárcsak a mogyoróban, az oxalát, akárcsak a magvakban, a goitrogén, akárcsak a brokkoliban, a tannin, akárcsak a szőlőben… Vagyis meghalunk. Valamelyiktől, vagy mindegyiktől egész biztosan meghalunk… Mondanom se kell, áztatással, erjesztéssel, fermentálással a helyzet megoldható… és mi például a tofu vagy a tempeh? Erjesztett szójakészítmény. 

Mi a tanulság? Akkor most szóját mindenkinek (is)?

Nem. A bébidnek lehetőleg ne adj szóját légyszi, hanem szoptasd, ha tudod, hiszen a kislány csecsemőknél összefüggéseket figyeltek meg a szója tápszerek és a megváltozott szexuális fejlődés között.  

Ja és ha allergiás vagy a szójára, akkor is kerülendő, már kialakult pajzsmirigy problémák esetén pedig ésszel!

A következtetést pedig, kérlek, vonjuk le együtt: Ha nem a már sokat emlegetett hányadék parizerrel szeretnéd bevinni a napi szóját (hogy szerettem gyerekkoromban a sajtos párizsit, istenem… nasinak csipegettem a konyhában…), hanem hetente 3-5 alkalommal benyomsz egy tofu pad thait, egész biztosan makk egészséges maradsz, sőt….

Ha pedig segítségre van szükséged egy kiegyensúlyozott étrend kialakításában, életmódot váltanál, jelentkezz személyre szabott étrend csomagjaim bármelyikére, ha pedig nem szeretnél lemaradni legújabb tudományos alapokra, valós kutatások eredményeire épített cikkjeimről, kövesd facebook és instagram oldalam, vagy látogass vissza rendszeresen a shapebakery.hu “BLOG” oldalára!