Azt, hogy hogyan tudod beépíteni a mértékletes alkoholfogyasztást egy kényelmes, de odafigyelő étrendbe, arról ebben a cikkemben olvashatsz részletesebben, illetve arra is kitértem, hogy hogyan készülj az aznapra és hogyan éld túl a másnapot.
Viszont ha az is érdekel, hogy mi történik ilyenkor a szervezetedben és hogy hogyan csempészhetsz még az alkoholfogyasztásba is némi tudatosságot, akkor olvass tovább!

Első, legfontosabb: A gyakori, mértéktelen alkoholfogyasztás soha, soha, SOHA nem lesz megfelelő alternatívája egyetlen medicínának, hasznos tápanyagforrásnak, kiegyensúlyozott étrendnek, életmódnak se. Nem nélkülözhetetlen, a legtöbbnek se rövid, se hosszútávon nincs az ember szervezetére gyakorolt pozitív hatása, akármennyire is szeretnénk ezt magunkkal elhitetni. Ráadásul erősen additív, márpedig tudjuk, a mérték az érték, ha valakinél ez megborul, nem szégyen segítséget kérni!
Viszont létezik egy jolly joker, ami mértékkel igenis több jót tesz, mint rosszat! De a kilétét még egyelőre nem fedem fel.

Hogy reagál a tested az alkoholra?

Lassítja a légzést, legrosszabb esetben, túladagolás esetén eszméletvesztéshez, majd halálhoz vezet. De ne szaladjunk ilyen messzire. Előtte még hirtelen hangulatváltozásokat okoz, a gondolkodási képesség, a látásod és a koordinációd romlásához és memóriazavarhoz vezet.

"Az alkohol valójában egy “vegyszer”, ami bejutás után az egész testedre hatással van."

Mi történik a szervezetedben alkoholfogyasztás közben?

Az alkohol valójában egy “vegyszer”, ami bejutás után az egész testedre hatással van.
Miután lenyelted, villámgyorsan felszívódik és a véráramba kerül. És itt azonnal megjegyezném, hogy a születendő gyermeked véráramába is, ha várandós vagy… A különbség csupán annyi, hogy szegényem nem tudja lebontani, te pedig képes vagy rá.
Az alkohol nagy részét a májad bontja le, kis mennyiségű alkohol távozik a testedből bőrön keresztül, kipárolgással, légzéssel (maximum 8%-a távozik így az elfogyasztott italodnak, ezt érzékeli a rendőri szonda) és természetesen vizelettel is. A vérben maradó alkohol aránya az elfogyasztott ital mennyiségétől és erősségétől, valamint a korodtól, nemedtől, a testalkatodtól és a májad állapotától is függ.
És hogy pontosan milyen úton halad a rumos kólád?
A szájban és a nyelvedben lévő kis erecskék azonnal elindítják az alkoholt a véráramba, majd a gyomor és bélrendszeren keresztül az alkohol 20%-a a véráramba jut. Ha üres gyomorral indultál a bulikába, gyakorlatilag akadály nélkül halad a gyomorból a bélrendszerbe az egész pohár italod. Ha tele a pocak, többet ücsörög ott a Captain Coke, a bélben lévő enzimek is bontanak belőle egy keveset, mielőtt a cuccos bélcsatornába jut. Az alkohol fennmaradó 75-85 %-a a vékonybélen kerszetül felszívódik a véredbe, ott pedig egészen addig tanyázik, amíg a májad meg nem harcol vele. A máj egy jedi, ő a legmenőbb, ő Qui-Gon Jinn, ahogy szűri a vért: az alkohol 80%-át le is bontja. Aztán jön hozzá Obi Wan, a veséd. Ő(k) is szűri(k) a vért, kiegyensúlyozzák a folyadék mennyiségét és a vizeletbe küldi a hulladékokat (birodalmi rohamosztagosok). Nagyjából az elfogyasztott alkohol 10%-a távozik vizelettel.

Milyen káros hatásokkal kell szembenézz túlzott alkoholfogyasztás esetén?

Egész sokkal:

  • a szervezet védekező képességének romlásával a fertőzésekkel szemben, tropára megy az immunrendszered (lásd: tüdőgyulladás… covid időkben különösen előnytelen felállás, nem igaz?)
  • akut légúti distressz szindrómával (ARDS)
  • szepszissel (=vérmérgezés)
  • alkoholos májbetegséggel (ALD – alcoholic fatty liver)
  • bizonyos rákos megbetegedésekkel
  • gyenge sebgyógyulással, a szöveti sérülések utáni lassú gyógyulással
  • lassabb rehabilitációval betegségek után
  • alkoholfogyasztással járó szervkárosodásokkal
  • az alkohol rontja az immunsejtek (az alveoláris makrofágok és a neutrofilek) működését
  • gyengíti a felső és alsó légutak hámsejtjeinek gátló funkcióját, károsítja a hámsejteket
  • sőt mi több: a méhen belüli alkohol expozíció befolyásolja a magzat fejlődő immunrendszerét, növeli az újszülött fertőzés és betegség kockázatát; további bizonyítékok arra utalnak, hogy az alkohol káros hatása az immunfejlődésre felnőttkorig tart!!
  • és mondom a legjobbat: Az alkoholfogyasztásnak nem kell krónikusnak lennie ahhoz, hogy az negatív egészségügyi következményekkel járjon. Valójában a kutatások azt mutatják, hogy már az akut mértéktelen alkoholfogyasztás (“Csak havonta egyszer baszok be csúnyán…”) is befolyásolja immunrendszert.

Akkor ezek után jogos a kérdés: Létezik egészséges (szintű) alkohol (fogyasztás)?

Számos tanulmány foglalkozik a kérdéssel, hogy milyen pozitív hatása lehet az alkoholfogyasztásnak. Nem egy kísérlet hozott kifejezetten kecsegtető eredményeket az alkoholok császárnőjével, a vörösborral kapcsolatban, sőt még olyan esettanulmányt is találtam, ahol metabolikus szindrómával (anyagcserével összefüggő tünetegyüttes) küzdő elhízott betegeknél vizsgálták a vörösbor szervezetükre gyakorolt hatásokat, nem kis sikerrel.

Ha nem a kalóriákat és a makrókat akarod számolgatni, hanem szimplán arra szeretnél figyelni, hogy milyen mikrotápanyagokat viszel be, akkor jön a cikk elején beharangozott és előbb is említett – superfood után szabadon- superdrink, a vörösbor.

Hiszed, vagy sem, a vörösbor olyan antioxidánsokat tartalmaz, mint a resveratrol, ami valóban a szuperételek közé emeli e csodás nedűt, és ott vannak még a benne lévő polifenolok és flavonoidok, mint a quercetin is (Egyre több kutatás bizonyítja, hogy a flavonoidoknak, polifenoloknak komoly szerepük van a rákbetegségek megelőzésében és kutatók állítják, hogy egyes vegyületek a rák gyógyításában, kezelésében is rendkívül hasznosak lehetnek.)

E tanulmány pedig egyértelműen jelzi, hogy a mértékletes vörösborfogyasztás inkább használ, mint árt:

A cikkből idézve és magyarra fordítva:

 “Ösztönözni kell a vörösbor rendszeres és mérsékelt fogyasztását: napi egy-két italt étkezés közben (….) ez a CVD (kardiovaszkuláris betegségek = szív és érrendszeri betegségek – a szerk.), valamint más patológiák, például a magas vérnyomás, a peptikus fekélybetegség, a légzőszervi fertőzések, a kolelithiasis (epebetegségek – a szerk.), a nephrolithiasis (vesekő – a szerk.), a makula degeneráció (időskori látásbetegség – a szerk.), az Alzheimer-kór és a rák csökkenéséhez vezetne. Még javíthatja kognitív funkciókat is, sőt a megfelelő bélflóra kialakításában is szerepet játszhat.” 

Egyéb, a vörösbor pozitív hatását megerősítő tanulmányok: itt, itt, és itt.

"...a cikk elején beharangozott és előbb is említett - superfood után szabadon- superdrink, a vörösbor."

És mi a helyzet a rövidekkel?

A rövidek királynője, arrrribaaaa, a Tequila. Hogy őt miért csodáljuk? Az agavins, a tequilában található természetes cukor, (semmiképp nem összekeverendő az agávé sziruppal!!!) nem emészthető (vagyis rostként viselkedik), és nem emeli a vércukorszintet. Továbbá e cukor bizonyítottan segít csökkenteni a koleszterinszintet és teltségérzetet okoz, mely segíthet a fogyásban is. Emellett a tequila növényben található anyag, az agave tequilana, javítja a kalcium és a magnézium felszívódását, fokozva ezzel a csontok egészségét. A tequilában található fruktánokról ismert, hogy probiotikumokat juttatnak a szervezetbe, amelyek erősítik immunrendszerünket, sőt, mi több, kis mennyiségű tequila nyugtatja az idegeket, ellazítja a testet és beválhat álmatlanság esetén is és értágító hatása miatt fájdalomcsillapító hatása is van.

 

Ha nem szereted a tequilát, jöhet a whisky, mely ellágsavat tartalmaz, amely a rák elleni küzdelemről ismert.

Választhatsz kalória alapján is!

Ha nagy erőkkel fogyni próbálsz, a cél elsődlegesen mindig az, hogy kalória deficitben maradj, és persze nem árt nézegetni a makrókat is. Ami azt illeti, itt komoly varázslatra makró ügyben ne számíts, a sörön és a likőrökön kívül nagyjából mindenben csak szénhidráttal tudod lesokkolni magad, a napi fehérjét ne ezzel próbáld bevinni, nem fog menni. Viszont jó, ha kicsit előre gondolkodsz, ha tudod, hogy este (persze, ha elmúlt dél, már nyilván nyugodtan ihatsz…nyilván…) szénhidrátbomba robban, akkor a nap többi étkezését ehhez igazítva, fehérjében és hasznos zsírokban gazdag étkezésekkel pakold meg!

A puszta tények:

1g szénhidrát, valamint 1 g fehérje is 4 kalória, míg 1 g zsír 9 kalória. És bár az alkohol makróit tekintve nagyrészben szénhidrát, mégse számolhatunk “csupán” ezzel, hiszen az alkohol külön értéket kapott, neki 1 grammja 7 kalória.

Na de nézzük, mivel locsold magad az éjjel, hogy soha nem érjen véget?

  • Barna sörrel vagy világos sörrel, hiszen mindkettő decije körülbelül 40 kalóriát tartalmaz, emellett az alkoholok közt egyedüliként 0.3 g fehérjét és egész alacsony szénhidrátot, kb 3 g-ot fogsz elfogyasztani.
  • Száraz fehér- vagy vörösborral, ami bevariált fröccsként még egy jó adag vizet is tartalmaz, de nem mellesleg decije csupán 85 kalória körül mocorog. A fehérje elhanyagolható, a szénhidrát tartalma pedig a sörnél picit alacsonyabban, 2.6 g körül van. A habzót, a gyöngyözőt és a száraz pezsgőt ugyanide sorold.

A decinként 100 kalória alattiakkal itt ki is fújtunk, de bizonyos koktélokkal, long drinkekkel még egész jól járhatsz:
A vodka szódád 90, a rumos kóládat (zéróból, nyilván) 92, a gin & tonikod (zéró megintcsak) pedig kb 105 kalóriából tudod kihozni.

"Ha jól esik egy uborkás Hendrick’s a vacsorád mellé néha napján, kedves egészségedre, de csak a bódulatért ne tedd tönkre magad!"

Akkor mi legyen? Igyak vagy ne igyak?

Erre nincs recept. Ha iszol, tedd azt felelősséggel és mértékkel. Számolj a kalóriákkal és a másnapos farkaséhséggel, ha zsírvesztő étrendet követsz, és ismerd a határaid. Napi 1-2 dl vörösbor a jelenlegi kutatások szerint inkább hasznos, mint káros, minden más, “élettani” szempontból teljesen felesleges és romboló hatású. Ha jól esik egy uborkás Hendrick’s a vacsorád mellé néha napján, kedves egészségedre, de csak a bódulatért ne tedd tönkre magad!

Életmódtippekért, receptekért, evidencebased tanulmányokért, kövesd instagram oldalam, ha pedig “egyedül nem megy”, személyre szabott étrendért, táplálkozási tanácsadásért keress bizalommal!