Ha lenne még bejgli, már nem lenne… Karácsony, ücsörgés, csipegetés, kortyolgatás. Két ünnep közt edzeni? Minek? Majd januártól. Morzsaparti, maradék reggelire. Szilveszteri habzsidőzsi, pezsgő, lencse, durva másnap, hamburger. Kinek ismerős? Na és fel a kezekkel, akinél december 23 és január 2 között felkúszott a mérleg egy-két számot! Nálam is. Aggodalomra viszont semmi ok. Több okból se. Mutatom, miért!

Az ünnepek alatt felszedett kilók nem valósak! A mérleg csalóka, igen, lehet, hogy az övcsatod is eggyel kijjebb kellett beakasztani, attól viszont nem kell félj, hogy hirtelen egy hét alatt meghíztál! A súlygyarapodásnak rengeteg oka lehet, a valós zsír lerakódás viszont a legtöbb esetben nincs köztük. De akkor mi okozza a gömbölyödő pocakot és a nehézlégzést az ünnepek alatt? Sorolom:

"Az ünnepek alatt felszedett kilók nem valósak!"

Víz

Első és legfontosabb bűnös a testedben rekedt víz! Ez nekünk, nőknek sajnos a hónap bizonyos napjain amúgy is ismerős, a PMS és menstruáció alatt akár 2 kilóval is nehezebbnek mérhetjük magunk, a “3 hónapos terhes has” érzetet és kinézetet a vízvisszatartás okozza, ő pakolja ránk a “felesleget”! 

Hogy mi miatt tartja vissza az ember szervezete a vizet? Rengeteg oka van!

Legtöbb esetben a megemelkedett szénhidrát-, alkohol- és sófogyasztás, valamint az elégtelen folyadékbevitel! A hétköznapjaidban odafigyelsz, hogy semmi cukros, zsíros, magas sótartalmú étel ne kerüljön a tányérodra, viszont az ünnepek alatt te is biztosan elcsábulsz egy kocka zserbó, tojáslikőr és töltöttkáposzta erejéig. Ha a szervezeted nincs hozzászokva a nehéz, sós, zsíros ételekhez, a tested nem csak, hogy vizet fog visszatartani, a bőröd se lesz túl hálás! Patik, mitesszerek, akné, gyomorfájás, az inzulinszinted ugrándozása miatti fáradtságérzet mind-mind a “félrekajálás” okozta tünetek.

 Ide tartozik a kialvatlanság és a stressz is! Ha nem is a klasszikus értelemben, de a készülődés, főzés, takarítás, esetleg utolsó pillanatos bevásárlás remek stresszforrások, az éjszakába nyúló családi hepaj pedig garantálja a kialvatlanságot is, mindkettő egyenes következménye a vízvisszatartás = súlygyarapodás! 

Mozgáshiány

Minden nap megvan a 10.000 lépés? Általában nekem is. Viszont aki az év 360 napján pörög és menetel, joggal dől ki a jól megérdemelt munkaszünet alatt és néz végig egy hadseregre elég hókifli társaságában egy egész Witcher évadot. Nos, ha az anyagcseréd eddig 100%-on pörgött, a harmadik, negyedik nap környékén már kezd szépen belassulni, igazodva a döglős létformához. Nincs ezzel semmi gond, amint visszaáll minden a régi kerékvágásba, a tested hálás lesz és minden ott folytatódik, ahol december 23-án abbamaradt!

Ücsörög a krumplisali a beleidben

Igen. Megetted, elkezdted megemészteni, szépen, lassan csurog kifelé a végső állomáshoz… A helyzet az, hogy minden ételnek különböző az emésztési ideje. A gyomrod után a vékonybélbe, a vastagbélbe, majd a végbélbe kerül az az áldott jó krumplisali. A gyomor lebont, a vékonybél felszívja a tápanyagot, a vastagbélben pedig kellemesen megpihen a vacsorád. Ha az anyagcseréd gyors, ez az egész viszonylag hamar végbemegy, a nehezebb ételeket, húsokat, mint például egy rántott karaj, viszont még a villám wc-re rohangászók is őrizgetik egy darabig, akár 4-5 órán keresztül is pihen a kaja a gyomrodban. Ételtől és anyagcserétől függően az ünnepi vacsi 12-30 óra, míg eltávozik, szóval hiába ácsorogsz szenteste utáni reggel a mérlegen, egy báránysült után feleslegesen méricskéled magad, csalódás lesz!

Késő esti nasi

A legtöbben megtanulták azt, hogy késő este már nem eszünk, meg lefekvés előtt már nincs kaja! Ez egy orbitális baromság ugyan, de sokan mégis ragaszkodnak hozzá. Az oka egy következő cikk témája, a tény viszont, hogy karácsony este ez a szokásod biztosan megdől, egész biztos! Számolj egyet az előző pontra hivatkozva! Máskor 6-7 körül megkajálsz, aztán csókolom, 9-10-kor már szunya. Az ünnepek általában mindezt felülírják, még sokszor éjjel is rájár az ember a maradékra meg a mézeskalácsra. Minél később eszel, annál később távozik a kis mézi figura kula bácsi formájában. Szóval megintcsak: hiába állsz reggel a mérlegen, hogy hú de slank lettél, a fele a menü még benned tanyázik!

"A tény, hogy nem 5 nap alatt fogsz malackává gömbölyödni megnyugtató és igaz, viszont minél tovább tart ez az állapot, az ember annál inkább hajlamos kitolni a végeláthatatlan zabálást és tespedést."

Szóval megtörtént a baj, túl vagy a lakomákon, a kajababa életre kelt has (bél) tájékon, a “már úgyis mindegy” csodás elvét követve eszel tovább, mintha nem lenne holnap, a bikini body miatt meg majd ráér aggódni, mikor nyitnak a strandok, úgyis hallottál nemrég valami katona diétáról, amivel 5 nap alatt leadhatsz 5 kg-ot….

Ácsi!

A tény, hogy nem 5 nap alatt fogsz malackává gömbölyödni megnyugtató és igaz, viszont minél tovább tart ez az állapot, az ember annál inkább hajlamos kitolni a végeláthatatlan zabálást és tespedést. Az pedig bizony hosszú távon igenis kellemetlen közérzethez, a testzsírod gyarapodásához és egy számmal nagyobb ruhamérethez vezet! Legtöbben januárral új lapot nyitnak az életükben, a munkához való visszatéréssel együtt a hétköznapi mozgás és táplálkozási rutin is visszatér, az esetlegesen felszaladt 1-2 kilónak pár nap után nyoma sincs, megint mások év elejével 180 fokos fordulattal átalakulásba fognak és a gyeplőt szorosabbra húzva belekezdenek egy minőségi, tartható életmódváltásba. Ha nem tudod, hogyan vágj bele, szükséged van egy kis mankóra, olvasd el a hamarosan következő, életmódváltásról szóló bejegyzésem, ahol mutatok pár apró lépést azoknak, akik nem a drasztikus, hanem az élhető megoldások hívei! Ha pedig mentorálásra és komolyabb segítségre van szükséged, válassz az életmódváltó csomagjaim, vagy a személyre szabott étrend tervezés csomagok közül!