Előző bejegyzésemben megmutattam nektek azokat az okokat, amik az ünnepi időszakban látszólagos súlygyarapodáshoz vezethetnek. Most pedig néhány tippet szeretnék veletek megosztani arról, hogy hogyan használjátok okosan az ünnepek alatt bekebelezett extra kalóriákat, illetve azt is megtudhatjátok, mi a teendő, ha minél hamarabb meg szeretnél szabadulni a túlevés okozta kellemetlen testi és lelki tünetektől.

Az önjelölt szakértők az internettel egyidősek. Mindenki ért mindenhez, ha gyermeknevelési tanácsokra van szükséged, irány egy facebook baba-mama fórum, ha fáj a hasad, egy gyakori kérdések oldal végigolvasása után tökéletesen tudod magad különféle rákokkal diagnosztizálni, ha pedig fogyni és edzeni szeretnél, akkor irány az instagram! Őrületes bűntudatkeltő, méregtelenítő és kerekpopsi programokat találhattok rajta, 1200 kalóriás napi étrendektől elkezdve, csalónapokon keresztül futógépes, gumiszalagos, ugrándozós videókig minden van! Ha pedig karácsony van, akkor mákosguba, ha pedig mákosguba, akkor cukor, szénhidrát és halál. Másnap koplalj kérlek és fuss 45 kilométert, hogy rendesen megbűnhődj! 

Vagy esetleg tartsd be néhány nagyon egyszerű szabályt és élvezd ki az ünnep minden egyes percét és falatját!

"Erősebb leszel, kipihent, szeretettel és finomságokkal feltöltve jobban fog menni az edzés, próbálj meg eggyel több kört, vagy eggyel nagyobb súlyokat, szenteste pedig hagyd a szekrényben a futócipőd!"

Ki próbálta már másnapi éhezéssel kompenzálni az előző napi extra adagokat?

Kezeket fel! És jól esett? Nem hiszem. A nagy zabálások után egyszerűen térj vissza a napi ritmusodhoz! Ha 3 nap körbelátogatni a családot, akkor 3 nap után, a negyediken már feltehetőleg úgyse lesz tele a hűtő ünnepi fogásokkal, ráadásul kedved se lesz még egy reggelire zserbót enni, itt az ideje visszaváltani! Igyál rengeteg vizet, próbálj meg minden étkezés mellé egy nagy adag zöldséget is választani, ha pedig maradt még otthon egy kis nasi, edd meg a megszokott reggelid helyett és lépj tovább!

Felejtsd el a feladást!

Az ünnepek alatt tartottad magad! Odafigyeltél, esetleg számolgattál, diétáztál… de jöttek a céges bulik, az anyós habcsókja és az újévi terülj terülj asztalkám. Ha már ennyit ettél, úgyis mindegy, francba a koplalással meg a beach bodyval. Na azt már nem! Ha egyszer már nekikezdtél valaminek, folytasd! Engedj magadnak pár nap kimenőt, egyél mindenből lelkiismeretfurdalás nélkül, ha pedig lecsengett az utolsó karácsonyi sláger, a karácsonyfával együtt az össze-vissza kajálás is távozhat az otthonodból! Ismered a létrás-csúszdás társasjátékot? Dobsz egy nagy számot, haladsz előre, majd egy rossz számot kigurítva visszacsúszol a következő dobásnál. Van ilyen. Viszont ilyenkor se borítod fel a társasjátékot és mész el üvöltve, sértődötten, hanem folytatod a céltól kicsit hátrébb a táblán és menetlesz tovább előre! Ha elkezdted, lépj tovább, ne állj meg a célig!

Ne higgy a bűntudat kultusznak!

Nincs csalónap, nincs rossz étel, nincs szemét kaja! Felejtsd el az ételek felcímkézését! Vannak táplálóbb, alakbarát receptek és kombinációk, vannak a testedre nézve kevésbé hasznos, sőt haszontalan ételek, de ha egyszer valami jól esik, fogyaszd mértékkel! Az étkezésben nem csak a funkcionalitás számít. Évszázadok óta ételközpontúak az ünnepek, rengeteg étel hat az örömérzetre, ne csak azért válassz egy fogást, mert csirkerizs, hanem mert lágyan omlik le a szádban és csiklandozza az ízlelőbimbóid és mogyoróvaj… 80%-ban válassz olyan ételt, ami a testedet táplálja, a maradék 20%-ban pedig olyat, ami a lelkedet is!

Ne egyél csak azért, mert kötelező!

Sokáig én se tudtam nemet mondani a kedvesen kínáló nagymama szónak, akkor se, ha az adott ételt kifejezetten gyűlöltem. Nehogy megsértődjön szegény pára! Viszont drága, evészavarokra igen érzékeny, pszichológus nővéremtől megtanultam, hogy a testem nem szemetesláda! Elég csak annyit egyél, amennyit kívánsz, elég csak akkor egyél, amikor éhes vagy, és elég csak abból enni, amit szeretsz! Merj nemet mondani!

"Viszont ilyenkor se borítod fel a társasjátékot és mész el üvöltve, sértődötten, hanem folytatod a céltól kicsit hátrébb a táblán és menetlesz tovább előre! Ha elkezdted, lépj tovább, ne állj meg a célig!"

Ne érkezz éhesen!

Most hú de nem reggelizek, hogy aztán hú de még az asztal lábát is megehessem. Hú, de jó ötlet! Nem. Hülyeség! Minél éhesebben érkezel, annál többet fogsz a korgó gyomrodba pakolni az asztalon található finomságokból! Egyél egy normális, könnyű reggelit és indulj el úgy az ebédre, hogy nem csak az ételre tudsz gondolni, hanem az italra is! Viccelek… Nyilván.

Ne szabadkozz, inkább csomagolj!

Ha eszed ágában nincs megenni a zsírban tocsogó rántott menüt, vagy épp vegán vagy, de a családodnak “ez csak csirke, nem hús”, akkor érkezz felpakolva! Ha ügyes vagy, a végén a te speckó, mentes ételeid fognak a legelőször elfogyni és talán jövőre már neked is külön készülnek extra fogásokkal. Főleg, ha az arcukba tolsz pár neked szimpatikus receptet, mint például ez az alakbarát muffin.

Az odafigyelés és az egyéni igény nem szégyen, sose érezd magad kellemetlenül csak azért, mert nem ugyanazt akarod enni, amit az asztalnál ülő többség!

Ahány ház, annyi szokás, az ünnepek idején ráadásul hirtelen mindenki különösen hagyománytisztelő. Te válaszd inkább magadat a hagyományok helyett! Úgy egyél, úgy igyál, ahogy neked tetszik, a szégyen nem kell elkísérje egyik döntésed sem! Próbálj mértéket tartani, főképp alkoholból (tippjeimért KATTINTS), de ha te végigennéd a 6 fogásos menüt és duplán szedsz a másodikból, egészségedre, ha magaddal vitted a családi gyülire az összes tupperware dobozkád, telis tele szafival meg norbival, az is a te dolgod és döntésed! A fő, hogy ez az időszak (se) a bűntudatról és a kompenzálásról szóljon… csak élvezd ki és engedd el magad, a megjegyzéseket pedig a füled mellett! Ha pedig mindez nem megy egyedül, segítek, hogy az elkövetkezendő év ne a bűntudatról, hanem az önazonos, felszabadult döntésekről szóljon! Válassz személyre szabott étrend csomagjaim közül, vagy beszélgessünk személyesen egy egyéni konzultáció keretében, hogy a külsőd és a belsőd is összhangba kerülhessen!