Hiszed, vagy sem, a legtöbb táplálékkiegészítő és vitamin, amit a celebek, influencerek, vagy akár a tv reklámok ajánlanak, korántsem olyan hatékony, mint azt ők szeretnék veled elhitetni. Csakúgy, mint a gyógyszeripar, a táplálékkiegészítő gyártók is pénzből és a mi hiszékenységünkből élnek, ráadásul nem is rosszul.

Természetesen nem azt mondom, hogy ezek mind rosszak, vagy bármi negatív hatásuk lenne azon kívül, hogy kevesebb pénzed marad értelmes ételekre, kutyaeledelre, vagy akár egy új könyvre, hanem csupán azt, hogy legtöbb esetben feleslegesek, túlárazottak, van rájuk jobb/ természetesebb alternatíva, vagy szimplán tudományosan nem bizonyított a hatásuk. Ezek egy következő cikkem témái lesznek, de addig is összeszedtem nektek azt a néhány alap vitamint, bogyót és port, ami valóban nélkülözhetetlen, de legalábbis  a szervezet egészséges működéséhez melegen ajánlott. Megmutatom, mit, mivel és mikor érdemes fogyasztani, valamint, hogy ezeket milyen mennyiségben adagold.

Hangsúlyozom, ahogy az étrendjeim is személyre szabottak, így a táplálékkiegészítők, vitaminok is ugyanilyen egyéni megoldást igényelnek, hiszen másra van szüksége egy 70 éves nőnek, mint egy 30 éves, stresszes, alvásproblémákkal küzdő üzletembernek, de van néhány közülük, amit általánosságban mindenkinek érdemes fogyasztani! Lássuk, melyek ezek!

 "...a táplálékkiegészítők, vitaminok is ugyanilyen egyéni megoldást igényelnek..."

Vegyünk alapul egy teljesen átlagos egészséges szervezetet, akinek nincs hormonális problémája, szív és érrendszeri betegsége, hiánybetegségei, nem cukorbeteg stb., tegyük fel, azt is, hogy mindenevő, (félreértés ne essék, nem ettől lesz egészséges, csupán mást ajánlok egy vegetáriánus vagy egy vegán számára)  és nem élsportoló. Amit mindenképp szerezz be:

C-vitamin

Miért: Antioxidáns, csökkenti a rák kockázatát, segít a sebgyógyulásban, az izmok regenrálódásában, javítja  a vas felszívódását, csökkenti az oxidatív stresszt, szabályozza a krotizol szinted, kedvező hatással van a hasnyálmirigyre, a vérkeringésedre, a tesztoszteron szintre, az idegrendszerre és a depresszióra.

Mivel: Segíti a vas és a cink felszívódását! A zöldségekben és gyümölcsökben lévő bioflavonoidok pedig fokozzák a C-vitamin felszívódását.

Mikor: Vízben oldódó, bármikor beveheted tabletta vagy por formájában.

Mennyit: Az ajánlott napi mennyiség 100-200 mg, ami igazából semmit nem ér, ráadásul étkezéssel nagyon könnyen bevihető! Ha az immunrendszered szeretnéd támogatni, legyen a beviteli szám 1000-2000 mg, megfázás, influenza esetén napi akár 3x 1000 mg!

D vitamin

Miért: Azon 24 mikronutriens egyike, amik feltétlenül szükségesek az életben maradáshoz. Tojásból, a napból és halakból is bevihető, de az egyikkel leégsz, a másik kettőt pedig nem valószínű, hogy olyan mennyiségben eszed,  amire szükséged van. Javítja az agyműködést, erősíti az immunrendszered, a csontjaid és javítja az általános közérzeted, csökkenti a rák, a szívbetegségek, a cukorbetegség és a szklerózis multiplex kialakulásának kockázatát, szabályozza a tesztoszteron szintet, segít az optimális testsúly elérésében.

Mivel: Zsírban oldódó vitamin, így zsírokat is tartalmazó étkezés közben vedd be! Magnéziummal párban ajánlom! Ha kálciumot szedsz, pótold a D-t is mindenképp, mert nélküle nem tud felszívódni!

Mikor: Lehetőleg reggeli/napközbeni étkezéssel, de jelenleg nincs bizonyított ellenjavallat az esti bevételt illetően se!

Mennyit: Az ajánlott napi mennyiség 400-800 UI/nap, ami, akárcsak a C-vitaminnál, itt is édeskevés. D3 formában 20-80 UI/testsúly kg, amit én javaslok, általánosságban 1000-2000 UI/ nap, de maximum 10000 UI/nap!

Magnézium

Miért: Az egyik legfontosabb ásványianyag a szervezetünkben, szabályozza a vérnyomást, segíti az izmok és az idegrendszer megfelelő működését, jótékonyan hat az immunrendszerre, az emésztésre, a migrén, a depresszió és hiperaktivitás esetén, a közhiedelemmel ellentétben viszont se görcsökre, se fogyásra nem túl hatékony.

Mivel: A B6 vitamin támogatja a felszívódását (pl.: avokádó, barna rizs, hal, répa, tojás, szójabab stb.), a D vitaminnal párban ajánlom. Vas szedése esetén 2-3 óra teljen el a 2 tabletta szedése közt.

Mikor: Érdemes az esti étkezéssel bevenni, mert elősegíti a minőségi alvást!

Mennyit: 200-400 mg az ajánlott mennyiség, túladagolás esetén puffadás, kellemes hasmenés várható.

"...táplálkozási tanácsadóval, de leginkább dietetikussal és orvossal való konzultáció alapján érdemes kiválasztani és beszerezni!"

Omega3

Miért: Csökkenti a triglicerid (vérzsírok) szintjét, jótékony hatású depresszió esetén, gyulladáscsökkentő (itt jegyezném meg, hogy nem minden gyulladás rossz!)

Mivel: Étkezés közben. 

Mikor: Napközben.

Mennyit: 250 mg – 1 g/ nap (EPA és DHA zsírsavtartalommal!) Halfogyasztással is bevihető!

Multivitamin

A multivitamin egy külön kategória, amit nem szoktam mindenkinek ajánlani, hiszen odafigyelő, változatos táplálkozással minden bennük lévő vitamin és ásványi anyag bevihető, sok esetben leginkább pénzkidobás. Viszont vannak esetek, amikor igenis kötelező egy kornak, nemnek és életvitelnek megfelelő, jó minőségű multivitamin szedése, amelyek tartalmazzák a következőket:

  • Várandósság esetén: folát!, folsav.
  • Idős korosztálynak: kálcium, B12, D-vitamin.
  • Gluténmentes étrend esetén: kálcium, vas, magnézium, cink, folát, tiamin, B12 és D-vitamin.
  • Vegán étrend esetén: kálcium, vas, cink, B12.
  • Low-carb, keto étrend esetén: kálcium, magnézium, réz, kálium, B5 és E-vitamin.
  • Paleo étrend esetén: kálcium, jód, riboflavin, tiamin.

2-es típusú diabétesz, cöliákia, Crohn-betegség, PCO(S), inzulinrezisztencia, felszívódási zavar stb. esetén egyéb étrendkiegészítők szedése javasolt, amit táplálkozási tanácsadóval, de leginkább dietetikussal és orvossal való konzultáció alapján érdemes kiválasztani és beszerezni!

Léteznek csodaszerek, szuperfoodok?

Persze. A mesékben. Bár ez így picit talán túlzás, hiszen rengeteg olyan táplálékkiegészítő van, ami másoknál kedvezőbben hat a szervezetedre, de sok esetben csak divatos, túlárazott termékekről van szó, amik jól mutatnak a tányérodon és az instafotódon, és kevésbé jól a kifizetett számládon. De ne legyünk ilyen szigorúak, igenis vannak bogyók, porok, amiket érdemes megvásárolni, mint például a rezveratrol, az inozitol, a spirulina, a kreatin, vagy a kollagén, de ide sorolnám a fokhagymát, a spenótot vagy az bogyós gyümölcsöket is, hamarosan ezekről is bővebben olvashattok majd!

Ha pedig még ezek után is szükséged van némi mankóra ahhoz, hogy kiválaszd, milyen táplálékkiegészítő javasolt számodra, keress bizalommal, hiszen prémium és speciális személyre szabott étrend tervezés rendelése esetén egyénileg választjuk ki a neked legjobban megfelelő megoldásokat!